[PENTING] IBU BAPA KENA TAHU 5 MAKANAN SUPERFOOD INI KALAU TAK NAK ANAK RABUN SEAWAL USIA 4 TAHUN.

 
 

Ingat tak dulu ibu bapa kita selalu kata, “makan sayur tu makan sayur ni. Itu semua elok untuk mata”. Tapi kebanyakannya nak mengelat makan sayur kan?

Ibu pun keluarkan idea-idea kreatif untuk sediakan makanan yang nampak menarik supaya kita tertarik untuk makan sayur. Nampak tak usaha ibu kita untuk bagi yang terbaik untuk anak-anak tu macam mana?

Ibu buat macam tu sebab dia tahu penglihatan mata ni penting. Dia nak anak-anak dia membesar dengan fizikal yang cukup dan baik.
So, sekarang kita pulak bergelar ibu dan apa pulak usaha kita untuk jaga power mata anak-anak?

Menurut Shania Khialani, seorang pakar nutrisi dan diet dari Pusat Dietitians Marie-Claire O Shea di Australia, ada banyak kajian yang telah dibuat oleh beliau tentang ini.

Ternyata, kita boleh memperbaiki power mata dengan mengambil beberapa jenis makanan, terutamanya yang tinggi kandungan Vitamin A. Jadi, sebagai ibu bapa amatlah wajar untuk anda berikan makanan superfood yang tinggi kandungan Vitamin A kepada anak anda dan keperluan zat lain, supaya tahap penglihatan dan power matanya terjaga!

Ini antara makanan yang disarankan untuk anak anda jika ingin jaga power mata mereka:


1. LOBAK
 
Anda tahu tak, sayuran dan buahan berwarna oren dan kuning seperti mempunyai beta karotene yang tinggi. Ia mengandungi Vitamin A yang boleh membantu melindungi mata anda. Biasanya anak-anak suka akan lobak sebab warnanya yang terang dan cantik. Jadi, gunakan peluang ini untuk sentiasa amalkan anak-anak makan lobak. Anda boleh letak lobak dalam hidangan sup ayam, bubur nasi, pasta, atau salad.


2. SALMON
 
 


Diet yang tinggi kandungan asid lemak omega 3 juga dikatakan dapat memberikan kesan positif pada retina mata kita. Kebanyakan minyak ikan seperti salmon sangat kaya dengan asid lemak omega 3, yang membantu retina mengatasi masalah keradangan.

Nak lebih mudah untuk dapat kan Omega 3, anda boleh berikan Vigrow untuk anak anda. Sebab tu dalam Vigrow kita bekalkan sekali Omega 3 kerana ia bukan hanya baik untuk mata tapi baik juga untuk pemikiran dan memori.

So, untuk hidangan yang ringkas dan cepat, anda hanya perlu bakar atau grill salmon dalam periuk pan bersama mentega sehingga keperangan. Ia sangat mudah untuk disediakan dan kebanyakan kanak-kanak akan menyukainya!



3. KEKACANG
 


Kemudian, kekacang juga sejenis makanan yang sesuai untuk dimasukkan dalam hidangan anak anda untuk menjaga power matanya. Antara contoh kekacang yang bagus adalah seperti almond dan kacang gajus kerana ia kaya dengan Vitamin E dan asid lemak omega 3. Ia membantu mengurangkan kekeringan mata.

Untuk kekacang, jadikan ia sebagai snek untuk si kecil anda makan sementara menunggu waktu hidangan utama. Jika anak anda gemar makan bubur, masukkan kacang ini ke dalam hidangan buburnya itu.

4. DARK CHOCOLATE
 
 


Kalau anak anda gemar coklat pula, berikannya dark chocolate (bukannya coklat bersusu yang biasa). Ini kerana, dark chocolate kaya dengan flavonoid yang dapat membantu melindungi saluran darah dalam mata dan menguatkan lensa serta kornea mata.

So, anda boleh berikan dark chocolate sebagai snek harian si kecil anda. Selain itu, anda boleh membuat minuman coklat panas menggunakan dark chocolate.


5. TELUR
 
 


Taraaa…ini adalah antara bahan yang paling mudah untuk dijumpai di dapur anda, kan? Sudahlah kosnya murah, malah ia memberikan banyak khasiat pada mata dan juga seluruh badan kita. Apabila anda memberikan telur kepada anak anda, pastikan dia turut memakan bahagian kuning.

Ini kerana, warna kuning itu kaya dengan khasiat dan nutrien. Semakin pekat warna kuning telur itu, semakin berkhasiat dan bagus untuk si kecil anda! Idea untuk hidangan mereka, anda boleh rebus telur dan hancurkan bersama lada hitam dan mayonis. Buat sandwich dan berikannya kepada si keci anda. Atau, berinya telur separuh masak dan makan bersama roti kaya – yummy!

Jadi, mudah je kan panduan pemakanan untuk jaga power mata anak-anak ni? Kalau anda nak lebih lagi yang terbaik untuk anak anda, anda boleh
berikan mereka Vigrow setiap hari.

Vigrow ialah vitamin terbaik untuk anak-anak anda kerana ia kaya dengan bahan-bahan yang dirumus khas untuk penglihatan, kecerdasan dan penghadaman. Dengan Vigrow pasti anak-anak anda akan lebih bertenaga dan fokus di sekolah..

JOM JADI IBU BAPA HEBAT, BERIKAN YANG TERBAIK UNTUK ANAK ANDA!!

JANGAN LUPA KONGSIKAN BERITA BAIK INI DENGAN IBU BAPA DILUAR SANA. SEMOGA PERKONGSIAN DARIPADA ANDA AKAN MEMBINA GENERASI YANG SIHAT DAN CEMERLANG.

Comments

Popular posts from this blog

Pengenalan Mengenai Vigrow

Ketahui 5 Tips Berkesan Untuk Anak Mudah Makan Sayur

TIPS PEMAKANAN BERKESAN UNTUK ANAK EKZEMA YANG IBU BAPA MESTI TAHU