TIPS PEMAKANAN BERKESAN UNTUK ANAK EKZEMA YANG IBU BAPA MESTI TAHU



TAKUTNYA TERSALAH BAGI MAKAN KAT ANAK. NANTI MAKIN TERUK PULAK EKZEMA NYA. SIAN TENGOK BADAN PENUH MERAH DAN GATAL SAMPAI ADA YANG PEDIH BILA KENA AIR. JANAGN RISAU, CUBA NONSISTEN AMALKAN 5 TIPS PEMAKANAN BERKESAN UNTUK ANAK EKZEMA INI


Ekzema atau dikenali juga sebagai atopik dermatitis (kulit) merupakan antara masalah yang banyak dihadapi oleh kanak-kanak dan bayi di Malaysia. Sebanyak 42% peratus kanak-kanak yang menghidapi masalah ekzema ini.

Anak-anak yang hidap masalah ni biasanya akan rasa tidak selesa dan gatal-gatal di tubuh mereka.
Sian anak-anak. Di usia yang terlalu muda dah dapat masalah kulit.

Sampaikan naik tompok tompok yang gatal, kulit pada tangan, leher, muka, dan kaki jadi kering, kemerahan, kulit bersisik dan pertukaran warna kulit. Ada yang sampai timbul bengkak kecil yang berair.

Jadi, apa yang anda kena lakukan bila anak-anak ada ekzema? Anda boleh bantu anak anda dengan cara:

• Letakkan anak di bilik yang selesa dan nyaman



• Jangan gunakan sabun apabila mandi




• Elakkan dari fabrik yang kasar





• Gunakan krim pelembab selepas mengelap anak anda



• Awasi makanan yang menyebabkan alahan dan dapatkan nasihat doktor




So, pemakanan adalah salah satu point yang ibu bapa kena ambil perhatian. Makanan yang macam mana yang anda patut beri kepada anak-anak yang ada ekzema? INI DIA TIPS BERKESAN UNTUK PEMAKANAN ANAK-ANAK YANG HIDAP EKZEMA:

1. Berikan susu ibu selama mungkin tapi sekurang-kurangnya dua tahun.





2. Ajar anak amalkan makanan yang sebenar atau real food. Jangan bagi makanan yang diproses atau sejuk beku. Masak sendiri lebih baik dan terjamin bersih.




3. Variasikan hidangan anak dengan kumpulan makanan yang betul. Beri mereka makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran.


4. Galakkan anak minum banyak air kosong. Elakkan minuman manis kerana ia menyebabkan ekzema bertambah teruk.



5. Berikan supplemen seperti minyak ikan, multivitamin, vitamin c, prebiotik dan probiotik untuk kuatkan sistem imun tubuh anak. Sekaligus anak dapat nutrisi yang cukup setiap hari.




Jadi, ibu bapa perlu jaga pemakanan anak-anak yang hidap ekzema ni supaya mereka tak terus menderita dengan masalah mereka tu..

Apa pun, ibu bapa jangan risau sebab VIGROW boleh bantu masalah ekzema anak-anak anda. VIGROW merupakan satu vitamin yang dirumus khas untuk membantu perkembangan minda dan fizikal anak-anak.

Apa yang menarik, VIGROW mengandungi Arabic Gum yang membantu merawat masalah ekzema dan penyakit kulit. Dengan pengambilan satu sachet VIGROW, sekali sehari sebelum makan.

Insya Allah anak anda akan dapat perlbagai khasiat termasuk minda lebih fokus dan sistem penghadaman lebih lancar.

JOM SHARE DENGAN IBU BAPA DILUAR SANA .MUDAH-MUDAHAN KITA DAPAT MEMBERI YANG TERBAIK KEPADA ANAK-KITA. JAGALAH AMANAH ALLAH INI DENGAN SEBAIKNYA!!

Comments

Popular posts from this blog

Pengenalan Mengenai Vigrow

Ketahui 5 Tips Berkesan Untuk Anak Mudah Makan Sayur