5 TIPS BERKESAN TANGANI ANAK LAMBAT BERCAKAP






“RISAUNYA, UMUR DAH MASUK 2 TAHUN. TAPI BERAT SANGAT MULUT NAK BERCAKAP. SEPUPU DIA 1 TAHUN 7 BULAN DAH ADA BUNYI PERKATAAN MACAM-MACAM. FOLLOW 5TIP BERKESAN NI KALAU NAK ATASI MASALAH ANAK LAMBAT BERCAKAP.


Ramai yang mengadu dan risaukan anak-anak yang masih berat mulut nak bercakap padahal dah nak masuk 3 tahun. Dalam hal yang macam ni, ibu bapa kena pandai bina strategi untuk rangsang si anak bercakap.

Kalau anda tak ada idea, meh follow tips berkesan ni..



1- KENA ADA EYE CONTACT DENGAN ANAK

Bila bagi satu-satu arahan, tengok mata dia. Masa ni diorang akan tiru pergerakan mulut emak ayah. Pandangan mata ke mata ni penting untuk kita tengok dia ni boleh faham dan terima arahan yang simple ke tak.



2- KURANGKAN TANYA SOALAN

Ibu bapa tak digalakkan tanya soalan yang banyak untuk situasi anak yang macam ni. Kalau nak soal juga, bagi soalan yang anak-anak boleh jawab “nak” atau angguk kepala.
Atau bagi soalan yang berbentuk pilihan seperti “nak nasi atau susu?”

Tunggu jawapan dari anak atau dia tunjuk apa yang dia hendak. Yang penting ada komunikasi dua hala disitu. Bila tanya dia jawab dan dia tak senyap.


3- BANYAKKAN KOMEN

Contohnya, situasi anda bagi satu patung dan tengok dia main macam mana. Biar dia respond untuk cakap dan buat apa kat patung tu. Anda boleh sebut “rambut panjang” atau “baju merah”. Kalau dia sebut tak penuh macam “ju”. Anda boleh penuh kan perkataan tu jadi “baju”. Biar bulat, jelas dan berulang.



4- CARA PILIH MAINAN YANG BETUL

Kalau boleh pilih mainan yang sesuai. Ibu bapa kena praktis dulu untuk tengok boleh kreatif atau tak untuk cari perkataan berkait dengan mainan tu. Anda kena ada semua yang perkataan yang nak diajar. Seeloknya ada kata nama, kata kerja dan preposisi.

Nak senang beli mainan masak-masak. Dari sini, anda boleh bentuk perkataan seperti:

Kata nama: Pinggan
Kata kerja: Basuh pinggan
Preposisi : Letak dalam, letak atas

Cari lagi bebrapa perkataan yang berkait. Jangan bagi puzzle ABC, nombor, alif bata. Itu sesuai untuk anak 4 tahun dan ke atas.


5- PANJANGKAN AYAT
Ni untuk kita ajar dia buat ayat. Contoh nya, kalau dia sebut “jom” mak ayah boleh sambung ayat dia. Contohnya, “jom pegi main”.

Anda mesti ambil balik perkataan yang dia gunakan di awal tadi dan tambah 2-3 perkataan lagi.
Lagi best kalau ada intonasi.

Contohnya, “Joooommmmmmmm main. Yeay!!!”
Nanti, tambahkan struktur ayat lain pulak seperti “Jom pegi tidur”.

Lagi satu, berikan VIGROW setiap hari kepada anak anda sebab ia sangat baik untuk kecerdasan minda. Tambah lagi, ia bantu perkembangan minda untuk aktif di umur2-5 tahun. Masa ni, minda anak ibarat span.

Ia menyerap semua yang dilihat dan didengar.
Bila anak boleh simpan semua yang diajar dalam kepala, Insyaallah boleh bantu dia untuk bertutur dengan betul.

Tiada apa yang mustahil ya ibu bapa..
Asalkan anda usaha untuk beri yang terbaik kepada anak-anak anda. JOM SHARE DENGAN ORANG LAIN SUPAYA KITA SAMA-SAMA DAPAT MANFAAT.

Comments

Popular posts from this blog

Pengenalan Mengenai Vigrow

Ketahui 5 Tips Berkesan Untuk Anak Mudah Makan Sayur

TIPS PEMAKANAN BERKESAN UNTUK ANAK EKZEMA YANG IBU BAPA MESTI TAHU